Instellen teflon koppeling Hoe dieper je de imbus indraaid hoe meer spanning erop de veer komt te staan. Als je ze maximaal indraaid dan pakt de koppeling heel laat op. Oorspronkelijk geplaatst door Elcon In de regel rijden wij met 1 volle slag voorspanning (beetje afhankelijk van circuit en omstandigheden). Instellen: Je kunt als je de stelbout eerst indraait dat deze de schotel duidelijk weg drukt, weer volledig terugdraait en weer indraait dan het moment "aanvoelen" komen waarop hij de schotel raakt. Je kan dit ook zien aan de zijkant, maar "voelen" gaat wat preciezer als op zicht. Van hier een (1) volle slag in draaien. Er zijn mensen die menen meer dan 2 slagen te moeten indraaien. Hierbij wordt dan wel een kritiek punt bereikt. Doordat de veer zover wordt voorgespannen kan deze tot blokhoogte worden samengedrukt op het moment dat de segmenten bij aankoppelen naar buiten gaan komen. De veertjes worden dan samen gedrukt (blokhoogte is de lengte van de veer die overblijft als alle windingen aanliggen). Op dat moment kan het segment dan niet verder naar buiten bewegen en komt niet volledig of met onvoldoende drukkracht tegen de koppelingsklok aan te liggen. De koppeling blijft dan (half) slippen. Dit slippen geeft onnodig veel warmte ontwikkeling en de koppeling "fikt" zichzelf dan op. Het oppervlak verbrand en de grafiet vulling in de schoen die in dit type schoen voor een groot deel voor de warmte afvoer zorgt verbrand dan. Kort hierop zal ook de teflon schoen kapot gaan door oververhitting. Ik raad het daarom af meer dan 1,75 slag in te draaien. Een gaatje boren in de koppelingsklok op de plek waar de stelboutjes zich bevinden is een simpele maar nuttige toevoeging. Je kan dan altijd zonder iets te demonteren je aangrijppunt bijstellen van buitenaf zonder van alles te moeten demonteren. Gaatje aan de binnenzijde van de klok na doorboren wel goed ontbramen uiteraard! Veren. Er wordt idd enkel een verzinkt veertje meegeleverd in de nieuwe series. Dat deze stugger is als de zwarte veertjes die er voorheen ook bij zaten is een fabeltje. Sterker nog het is exact hetzelfde veertje enkel voorzien nu van een beschermend laagje zink ipv een gezwart uiterlijk. Reden dat de langere veer eruit genomen is is simpel, vrijwel niemand benutte die veer. Als laatste kan ik je meegeven dat er een upgrade komt voor de schoen. De nieuwe uitvoering die net gereed is heeft een later aangrijppunt en is wit van kleur en is uit een hoogwaardiger soort teflon vervaardigt. Met deze nieuwe segmenten wordt het aangrijpmoment verlaat en vind dan meer plaats in het gebied waar de motor ook meer koppel geeft. Dit bevordert de acceleratie. De zwarte segmenten blijven voorlopig leverbaar en zijn bij uitstek geschikt in gladde omstandigheden. De nieuwe witte versie is ivgl met de bekende zwarte versie een stuk aggressiever.